Bestel nu jouw exemplaar van Van passie naar boek!

Redactie met een focus op marketing

Redactie: je boek laten redigeren

Je hebt maanden aan je boek geschreven. Misschien heb je elke week trouw op een vaste dag zitten schrijven, stond je er een paar uur eerder voor op, of heb je alles aan de kant geschoven en een schrijfmarathon gehouden. Ging het moeizaam maar langzaam aan steeds beter, of heb je jezelf verrast en bleek je een ijzersterke discipline te hebben?Een boek schrijven gaat niet vanzelf. Als je boek er dan eindelijk is, hoop je alleen maar op lovende reacties, want is er iets zo pijnlijk als kritiek op iets waar je zo hard aan hebt gewerkt en waar je je ziel en zaligheid in hebt gestopt? Misschien lig je er zelfs wel wakker van…Zelfs beroepsschrijvers moeten hun teksten laten controleren. Dat is heel normaal, want zelf zie je fouten na een tijdje gewoon niet meer. Waarschijnlijk kan je de tekst van je boek zelfs bijna dromen. Het is logisch dat je dan foutjes over het hoofd ziet en niet meer precies weet of alles op een logische volgorde aan bod is gekomen en op de juiste plek staat.Natuurlijk kan je de tekst laten lezen door een familielid of een bekende met gevoel voor taal. Die zal er vast al wat fouten uit kunnen halen, maar professionele redactie is veel meer dan het nalopen op dt-foutjes en vergeten leestekens.

Redactie met een focus op marketing

Wanneer ik de redactie doe voor je boek, kijk ik overal naar. Of zinnen grammaticaal correct zijn, maar ook naar de grote lijnen. Is je tekst logisch opgebouwd? Klopt alles wat je schrijft en zijn er nergens verdwaalde resten van verwijderde zinnen blijven staan? De kleine typfoutjes pak ik natuurlijk ook meteen mee, maar daarnaast doe ik nog meer.Ik kijk ook vanuit een focus op marketing naar je verhaal. Ik overleg voor ik begin met jou wat de doelstellingen zijn van je boek en kijk vervolgens of je boek daar van a tot z aan voldoet, of dat er nog verbeteringen of aanvullingen mogelijk zijn. Ik denk mee over call to actions en over de flaptekst, maar buig me ook over je schrijfstijl.Die moet passen bij de lezers die je voor ogen hebt, maar met zinsbouw kan je nog veel meer. Het bepaalt of iemand je boek überhaupt uit wil lezen en wat hij vervolgens met je boek doet: of hij nadat hij het gelezen heeft wel of niet in actie komt.Want als jij een boek schrijft voor je bedrijf, dan wil je dat je lezers, als ze je boek uit hebben, een volgende stap nemen en zich inschrijven voor je maillijst, of contact met je opnemen voor meer informatie.Iemand die jouw boek leest, leert je kennen op een manier die geen enkel ander medium biedt. Vanuit een achtergrond in de marketing help ik je om van je boek een klantenmagneet te maken, zodat lezers je gaan benaderen als ze meer willen weten en je hulp inschakelen wanneer ze verder zijn in het proces. Met andere woorden, ik help je om van je lezers klanten te maken.Want elke lezer die jou benadert, is een gouden kans. Die wil je niet laten liggen!
Redactie met een focus op marketing

Samen aan de slag?

Eerst twee uur proefredactie

Elke schrijver is uniek en geen tekst is hetzelfde. Daarom begint elk redactietraject met twee uur proefredactie.

Is de tekst van je boek klaar en wil je het laten redigeren? Of ben je lekker bezig, maar wil je eerst weten of je op de goede weg bent voor je verder schrijft? Dan besteed ik voor een eenmalig, vast bedrag twee uur aan het redigeren van je tekst. Daarna lever ik je de geredigeerde tekst aan, voorzien van opmerkingen om je boek inhoudelijk nog sterker te maken, én heb je een goed beeld van de rest van de werkzaamheden. 
Voor een vast bedrag van 181,50 euro (incl. 21% btw) krijg je:
  • Twee uur lang onverdeelde aandacht voor jouw boek en jouw doelstellingen.
  • Het geredigeerde gedeelte van je tekst binnen een week retour via de mail.
  • Concrete tips en aanwijzingen om je tekst nog sterker te maken.
  • Feedback zodat je precies weet wat jouw verbeterpunten zijn.
  • De mogelijkheid om te overleggen en je vragen te stellen via de mail.

Tijdens de proefredactie kijk ik naar typfoutjes en zinnen die niet soepel lopen, maar geef ik je ook suggesties om je tekst overtuigender te maken. Ik maak dus geen onderscheid tussen verschillende vormen van redactie, maar bekijk wat nodig is voor jouw tekst.Je boek hoeft nog niet af te zijn, ik kan ook redigeren wat je op dit moment hebt. Hoeveel ik kan doen in twee uur verschilt en hangt af van de wijzigingen die nodig zijn.Voor de redactie van de rest van je boek werk ik op basis van een uurtarief. Besluit je om daar gebruik van te maken, dan heb je aan de hand van de proefredactie een goed beeld van wat ik kan doen en hoeveel tijd daarvoor nodig is.Proefredactie is heel nuttig als je zelf de laatste puntjes op de i wilt kunnen zetten in de rest van je boek, maar ook als je schrijft voor social media en je website. Je krijgt inzicht in jouw verbeterpunten, en handvatten om sterke, effectieve teksten te schrijven, helemaal op jou afgestemd.

Hoe werkt het?

Proefredactie gaat via de mail. Nadat je op de knop hieronder hebt geklikt en hebt afgerekend, krijg je automatisch een mail met het verzoek om een tekstbestand te sturen met de tekst van je boek. Uiterlijk een week nadat ik je tekst heb ontvangen krijg je de geredigeerde tekst per mail terug, inclusief verbeterpunten en tips.Natuurlijk redigeer ik met veel plezier ook de rest van je boek, maar proefredactie is vrijblijvend. Er zijn geen kleine lettertjes en je zit hierna nergens aan vast.

Laten we samen aan de slag gaan!

Voorbeelden van mijn werk

Klik op een project en scroll daarna omlaag om een fragment te lezen.
Robin van Tilburg
“Het schrijven van een boek is één ding, maar een boek publiceerbaar maken is een heel ander verhaal! Toen ik bij het schrijven van Kickstart je Vaderschap vast dreigde te lopen, besloot ik Hanneke van Tangram Studio in te schakelen. Het bleek een schot in de roos. Hanneke nam niet alleen op een professionele manier de (eind)redactie, het ontwerp en de vormgeving voor haar rekening, maar heeft ook het proces van A tot Z begeleid. Dat gaf mij veel rust en het zorgde ervoor dat ik me vooral kon concentreren op het schrijven. Hanneke houdt de planning goed in de gaten en komt gaandeweg met goede, inhoudelijke suggesties die het boek sterker maken. Een boek maken is echt een vak apart en Hanneke verstaat dat vak. Ik ben ontzettend trots op het eindresultaat en dat is grotendeels te danken aan Hanneke.”Robin van Tilburg Vader Magazine

Antwoord op je vragen

Wat is redactie?

Tijdens de redactie haal ik alle foutjes uit de tekst en kijk ik of de zinnen soepel lopen. Ook kijk ik of je geen dingen dubbel vertelt, en of sommige onderdelen misschien beter op een andere plek passen.

Daarnaast kijk ik vanuit een focus op marketing hoe je je doelen nog beter kunt behalen. Soms door de toon van bepaalde zinnen aan te passen, soms door een iets andere indeling, en soms door bijvoorbeeld call to actions toe te voegen op strategische plekken.

Welke soorten redactie zijn er?

Er bestaan verschillende vormen van redactie. Inhoudelijke redactie, waarbij vanuit een helicopter view wordt gekeken naar de opbouw en inhoud van je boek, stilistische redactie, waarbij gekeken wordt naar de schrijfstijl en de opbouw van zinnen, en eindredactie, waarbij de laatste puntjes op de i worden gezet.

Ik maak in de praktijk geen onderscheid tussen deze vormen. Bovendien werk ik veel breder dan de gemiddelde redacteur, want ik kijk ook of en hoe je boek marketingtechnisch gezien verbeterd kan worden.

Wat kost het redigeren van een boek?

De kosten van de redactie van je boek hangen af van verschillende factoren, zoals de hoeveelheid tekst die je hebt geschreven, je schrijfniveau en of je specifieke wensen hebt. Daarom doe ik voordat we aan de slag gaan met de rest van je boek eerst twee uur proefredactie, zodat je daarna precies weet wat je kunt verwachten.

Wat is proefredactie?

Tijdens de proefredactie ga ik aan de slag met de tekst van je boek. Het is dus volwaardige redactie, maar dan beperkt tot een of twee uur. Meestal begin ik vooraan, maar als je dat wil kunnen we ook afspreken dat ik eerst een bepaald hoofdstuk redigeer.

Moet ik na de proefredactie de rest van mijn boek laten redigeren?

Ik raad je aan om je hele boek te redigeren, maar dat beslis je natuurlijk helemaal zelf. Na de proefredactie zit je nergens aan vast.

Welke delen van mijn boek moeten worden geredigeerd?

Ik raad je aan om je hele boek te redigeren, maar als je wil kan ik extra aandacht besteden aan belangrijke onderdelen. Bijvoorbeeld de flaptekst die op de achterkant van je boek komt, en het begin (vaak het voorwoord of de inleiding) en het eind van je boek.

Dat zijn de plekken die essentieel zijn als je je lezers wil activeren met je boek. De flaptekst moet hem overtuigen om je boek te kopen, het begin van je boek moet hem overtuigen om te gaan lezen, en als hij het uit heeft wil je wellicht dat hij actie onderneemt en bijvoorbeeld contact met je opneemt of een bepaald product koopt.

Kan ik mijn manuscript ook laten beoordelen?

Losse manuscriptbeoordelen bied ik niet aan, maar tijdens de proefredactie kijk ik altijd of de opbouw van een boek kans van slagen heeft.

Ik geloof niet dat het zinvol is om van tevoren te beoordelen of een boek goed in de markt zal liggen. Want als jij een boek schrijft voor je bedrijf, dan heb je je eigen marktonderzoek al gedaan en weet je precies wie je potentiële klanten (en dus lezers) zijn en welk doel je hebt met je boek.

Jij kent jouw markt het best en jij kunt zelf dus het best beoordelen of jouw boek hier meerwaarde voor heeft.

Kan ik ook mijn roman laten redigeren?

Dat kan, maar Tangram Studio is gespecialiseerd in boeken die worden ingezet als marketingtool, meestal zakelijke boeken en/of managementboeken. Die hebben een bepaalde opbouw en structuur en een bepaalde schrijfstijl.

Een roman heeft een heel andere opbouw en daarom zijn andere dingen van belang dan bij een zakelijk boek.

Wil je meer weten, of heb je vragen die hier niet zijn beantwoord? Stuur me dan even een berichtje.