Jij bent een ondernemer met passie voor je vak. Je hoofd zit vol waardevolle informatie waarmee je klanten kunt helpen. Misschien denk je, een boek schrijven, is dat wel voor mij weggelegd? Daar moet je toch enorm goed voor kunnen schrijven? En bovendien, wie gaat mijn boek uitgeven? Er zijn al zoveel boeken op de markt van bekendere auteurs… Welke uitgever vindt mijn verhaal interessant genoeg om mijn boek uit te geven? Of moet ik het zelf gaan doen? Waar begin ik dan? Zoiets heb ik nog nooit gedaan. Hoe ga ik mijn boek dan ooit verkopen? Ik wil niet met een zolder vol stoffige dozen blijven zitten. Het is best een investering… Niet alleen in tijd, maar ook in geld, want mijn boeken moeten opgemaakt en gedrukt worden en ik durf die sprong in het diepe niet te maken.

Jouw boek verdient het om geboren te worden

Net zoals vele anderen, blijf je zitten met het idee dat jouw boek waarschijnlijk voor altijd een droom zal blijven. Zo zonde, want het boek leeft al in jouw hoofd en verdient het om geboren te worden! Omdat jij uniek bent als persoon en als ondernemer en omdat niemand anders jouw verhaal zou kunnen vertellen zoals jij dat kunt. Het enige dat je hoeft te doen is beslissen dat je het gaat doen, en springen.

Ook ik heb jaren geleden op dit punt gestaan. Ik dacht precies dezelfde dingen als jij. Mijn bedrijf liep lekker, maar op deze investering had ik niet gerekend. Sterker nog, het was nooit eerder bij me opgekomen. Want ja, ook ik dacht dat dit alleen voor the happy few was weggelegd. Als niemand zo’n boek nog had gemaakt, dan zou er wel geen markt voor zijn. Want er zijn zoveel slimme, knappe uitgevers, als het echt een goed idee was, dan had iemand anders het toch al gedaan?

Nee dus! Want al die slimme, knappe uitgevers hebben niet in mijn schoenen gestaan en niemand had het verhaal kunnen vertellen dat ik te vertellen had. Niet op deze manier, op mijn manier. En dat is wat jouw boek bestaansrecht geeft. Jouw verhaal en jouw manier.

Je boek laten uitgeven door een uitgever

Natuurlijk kan je met je idee aankloppen bij uitgeverijen en hopen dat iemand geïnteresseerd is en het uit wil geven. Velen zijn je hierin voorgegaan en velen doen dit nog steeds. Daarom zijn die stapels met manuscripten die doorgenomen moeten worden ook zo hoog, en kan het maanden duren voor je überhaupt iets terughoort nadat je een uitgever je idee hebt gestuurd. En wordt jouw boek er uitgepikt, dan is de kans groot dat je terug moet naar de tekentafel. Herschrijven, stukken verplaatsen, delen schrappen… Want elke uitgever heeft zijn eigen doelgroep en afzetmarkt, en daarom dus ook zijn eigen agenda. Past jouw boek binnen de visie van de uitgever, dan moet het waarschijnlijk wel nét in een iets anders vorm. Niet in de vorm die jij oorspronkelijk voor ogen had.

En zo besluit je dat je droom om een boek te schrijven inderdaad maar een droom moet blijven. Of dat je je moet conformeren aan de wensen van een uitgever en dat het er dan wel komt, maar heel anders wordt dan het boek dat al zo lang in jouw hoofd leeft.

Je boek zelf uitgeven

Zonder te willen zeggen dat het geen voordelen heeft om via een uitgever uit te laten geven, is dit een pleidooi voor het zélf uitgeven van je boek. Zodat je alle vrijheid hebt en het helemaal wordt zoals jij wilt. Niet alleen de inhoud, maar ook de layout en de uitstraling: de opmaak en het omslag. Zodat jij je klanten iets kunt geven, maar ook nieuwe klanten zult krijgen via andere kanalen. Bijvoorbeeld doordat je je boek via het CB aanbiedt zodat het binnen een paar weken in alle online boekhandels te vinden is.

Ja, daarvoor is wel een investering nodig. Maar elke cent die je investeert zal je uiteindelijk ruimschoots terugverdienen. Niet alleen aan de verkoop van je boeken, maar ook doordat een boek je een expertstatus geeft die je uiteindelijk meer klanten en meer winst zal opleveren. Met een boek laat je zien hoeveel vakkennis je hebt. Mensen die je boek lezen, leren jou op een laagdrempelige manier kennen. Ze kunnen profiteren van alles wat je weet, zonder meteen contact met je op te hoeven nemen en het gevoel te hebben dat ze zich tot een grotere investering verplichten. En komen ze erachter dat ze meer nodig hebben? Dan weten ze met wie ze contact op kunnen nemen. Want inmiddels kennen ze je, weten ze precies wat je te bieden hebt en zullen ze je vertrouwen.

Kennis kan jouw expertise nooit vervangen

Of je nu een grote online zichtbaarheid hebt of juist een goed offline netwerk, er zijn vele manieren om je boek onder de aandacht te brengen. Begin bijvoorbeeld eens om al je bestaande klanten een boek te koop aan te bieden. Of nog mooier, geef ze een gratis exemplaar. Dit boek komt voor hen als geroepen, want als het goed is heb je je boek voor hen geschreven en staat hierin alles wat zij moeten weten.

Hebben ze jou dan niet meer nodig als ze je boek gelezen hebben? Ja zeker wel! Laatst vertelde mijn kapster dat een klant een briefje had meegenomen dat zij had laten liggen, met de kleurnummers van de gebruikte verf. Hiermee zou ze haar haar met dezelfde haarverf door een goedkopere kapper kunnen laten verven. Ideaal, dure kapper helpt je de beste kleur te vinden en goedkope kapper past het toe. Of je googlet even, bestelt de juiste verf en doet het zelf.

Dat lijkt makkelijk verdiend, maar dat is het niet. Uiteindelijk zal het resultaat nooit zo worden als wanneer de ‘dure’ kapper het had gedaan. Die heeft de juiste kleur gevonden doordat die alle achtergrondkennis heeft die nodig is. Bovendien is de kleur niet het enige wat je kapsel bepaalt, je haar moet daarvoor ook door kundige, ervaren handen worden geknipt en geföhnd. Het gaat om het hele pakket, met alleen de informatie ben je er nog niet. Jij biedt je lezers met je boek dus alle kennis die van pas komt als ze met jou werken, maar jij bent degene die alle expertise heeft om goed werk af te kunnen leveren.

Just do it!

Dat is allemaal leuk en aardig denk je nu misschien, maar nu weet ik nog steeds niet waar ik moet beginnen. Gelukkig hoef je het niet allemaal alleen te doen. Wij kunnen je begeleiden met een eenvoudig stappenplan dat het schrijven veel makkelijker maakt, en zorgen voor een mooi ontwerp dat helemaal past bij jou en je bedrijf. Neem eens vrijblijvend contact op. Via de telefoon of tijdens een Skype-gesprek kunnen we jouw ideeën bespreken en kan ik je tips geven over hoe je jouw project het best aan kunt pakken.

Wil je eerst meer lezen of kan je wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan onderstaande blogs die vol staan met tips:

• Je eigen boek schrijven: hoe begin je?
• Je eigen boek schrijven en laten drukken: een stappenplan

Meer over dit onderwerp

Liever goed bedacht dan slecht gejat! Een copy cat is voor een ontwerper misschien wel de grootste nachtmerrie die er is. Je legt je ziel en zaligheid in je werk en iemand anders gaat er zomaar mee aan de haal. Zo kwam ik ongeveer een jaar geleden online een nieuw boek tegen, waarvan ik ...
Wanneer is je boek een bestseller? Hoe maak je van je boek een bestseller? Als je een boek aan het schrijven bent, komt er een moment dat je moet beslissen of je een uitgever gaat zoeken of dat je het zelf gaat uitgeven. Lukt het je om een uitgever te vinden die je boek wil uitgeven? ...
Waarom een boek schrijven goed is voor je bedrijf Waarom een boek schrijven goed is voor je bedrijf? De belangrijkste reden is simpel: omdat je het leuk vindt om te schrijven en om je kennis te delen. Als dat niet zo is, dan komt het waarschijnlijk niet eens bij je op om er aan te beginnen. Maar...

Pin It on Pinterest