Hoe maak je van je boek een bestseller? Als je een boek aan het schrijven bent, komt er een moment dat je moet beslissen of je een uitgever gaat zoeken of dat je het zelf gaat uitgeven. Lukt het je om een uitgever te vinden die je boek wil uitgeven? Dan bereik je helemaal vanzelf een groot aantal lezers. Je hoeft alleen je manuscript in te leveren en de uitgever doet de rest. Jij kunt achterover leunen en gaan cashen. Dat is het beeld dat de meesten van ons hebben.

Zelf uitgeven daarentegen, is ploeteren en onbetaalbaar. Het lukt je nooit om een zelf uitgegeven boek in de winkels te krijgen, dus waarschijnlijk blijf je met je hele voorraad zitten. Op die paar boeken na dan, die je moeder heeft gekocht om je te steunen, omdat ze je grootste fan is. Verder is er geen mens geïnteresseerd. Dat is waar we bang voor zijn. Maar klopt dit verhaal dat we onszelf vertellen eigenlijk wel? Wanneer is je boek eigenlijk een bestseller? En is het echt zo moeilijk om je boek zelf uit te geven?

Zeven jaar geleden dacht ik van wel. Ik zag een boek voor me en was het gaan maken met het idee dat ik er misschien een paar kon laten drukken. Zodat het er in elk geval was, meer verwachtte ik niet. Toen ik mijn plan online deelde met mijn doelgroep (dit was nog back in the days, in de tijd van Hyves, waar ik toen een grote groep opbouwde rondom Kleine Kanjers), merkte ik al snel dat er veel meer belangstelling voor was dan ik dacht. Daarom besloot ik een grote oplage te laten drukken. Inmiddels is al een kwart van de derde druk verkocht en het bleek helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als ik had verwacht.

Hoe wordt je boek een bestseller?

Of je boek een bestseller wordt, hangt af van de doelen die je jezelf stelt. Voor wie ga je je boek schrijven en wat heeft het hen te bieden? Wat zijn je eigen verborgen doelen? Wil je dat zo veel mogelijk mensen je boek lezen, of wil je dat het je meer klanten of andere inkomsten opbrengt? Door dit eerst precies in kaart te brengen, kun je van tevoren een inschatting maken of er animo voor zal zijn. Of het de investering in tijd en geld waard is, en op welke manier je het wilt uitbrengen.

Kies je doelgroep en maak die zo klein en rendabel mogelijk

Je verwacht misschien dat als je een bestseller wilt schrijven, je doelgroep zo groot en breed mogelijk moet zijn. Hoe meer mensen je boek kopen, hoe groter het succes is. Als je wil dat zo veel mogelijk mensen het kopen, moet het dus zo veel mogelijk mensen aanspreken. Toch is juist het tegendeel waar. Door een hele kleine, heel specifieke doelgroep te kiezen, vergroot je juist de kans dat je boek een bestseller wordt. De belangrijkste, eerste stap is dan ook: beslissen voor wie je een boek gaat maken.

Doordat ik mijn doelgroep zo klein en specifiek had gemaakt, wilde bijna iedereen die in de doelgroep paste mijn boek hebben. Een boek als dit bestond nog niet en het enige dat ik hoefde te doen, was ervoor zorgen dat mensen wisten dat het er nu wel was. Nou is het helemaal niet zo eenvoudig om een boek te maken dat er nog niet is, en dat hoeft ook niet. Over bijna alles is al eens geschreven, en dat is helemaal niet erg. Sterker nog, door te kijken naar de boeken die al geschreven zijn, kom je erachter of er een markt is voor jouw onderwerp. Dat is jouw marktonderzoek, meer hoef je op dit moment nog niet te doen.

Wanneer je weet wie je doelgroep is, ga je het nog specifieker maken. Zo specifiek als je maar kunt. Omschrijf je lezer niet alleen, maar formuleer welke dromen, wensen en doelen hij heeft. Net zo lang tot je precies weet voor wie je aan het schrijven bent. Zodat je lezers het gevoel krijgen dat je dit boek speciaal voor hen geschreven hebt. Dat maakt niet alleen het schrijven een stuk makkelijker en leuker, maar is ook al deel van het verkoopproces van je boek, van je marketing.

Spreek je doelgroep gericht aan

Als je namelijk probeert iedereen aan te spreken, luistert er gek genoeg niemand naar je. Zo vreemd is dat eigenlijk helemaal niet. Ga maar eens na. Hoe vaak heb jij je persoonlijk aangesproken gevoeld door een commercial voor pindakaas of bronwater? Tenzij je precies op dat moment enorm trek had in een boterham met pindakaas, of ontzettende dorst had…

Ik geloof niet dat je na het zien van een reclame ooit meteen je schoenen hebt aangetrokken om naar de supermarkt te rennen. Het beste waar de reclamemakers op kunnen hopen, is dat jij als je onderweg wel een keer dorst hebt, je hun merk herinnert omdat je het zo vaak voorbij hebt zien komen, en dit uit de schappen pakt voordat je afrekent.

Commercials zijn bedoeld voor een miljoenenpubliek. Om zoveel mensen tegelijk aan te spreken, moet je iets maken dat bij iedereen past, terwijl iedereen anders is. Onmogelijk dus! Het is schieten met hagel, in de hoop dat iemand nog nét de wind van het voorbij gaan voelt. En zich op een later moment bedenkt, hé dat was toch die man die…? Door de jaren heen zijn we gewend geraakt aan reclames, en hebben we geleerd onszelf ervoor af te sluiten. Het is niet meer van deze tijd, maar de ‘grote jongens’ kunnen het zich veroorloven om hier nog steeds enorme bedragen tegenaan te smijten. En dat doen ze dan ook.

Dat budget heb jij waarschijnlijk niet, maar ook heb je de tijd en de energie niet voor de onmogelijke opgave om iets te maken dat iedereen leuk vindt. Kies een andere tactiek en denk na over wanneer je boek rendabel voor je is. Wat wil je dat het je oplevert? Hoeveel boeken wil je verkopen en hoeveel nieuwe klanten wil je erdoor krijgen? Kies de kleinste rendabele markt en deel jouw weg naar beter. Formuleer wat voor unieks jij te bieden hebt en richt je hier met al je energie op.

Een bestseller levert meer op dan alleen de opbrengst van de verkoop

Een eigen boek kan je know-like-trust-factor een enorme boost geven. Lezers leren je kennen, gaan je vertrouwen en vinden je leuk. Als je je eigen boek uitgeeft, heb je volledig de vrije hand in het hele proces. Het wordt precies zoals jij wilt, een afspiegeling van jou en je bedrijf. Vinden mensen je boek leuk, dan vinden ze jou leuk. De kans is groot dat ze bij jou aankloppen wanneer ze meer hulp nodig hebben.

De opbrengst van je boek is dan ook veel groter dan alleen de opbrengst van de verkoop. Reken maar eens mee. Stel dat je een boek gaat uitgeven met een verkoopprijs van € 19,95, waarvan je € 1,65 BTW af moet dragen. Je laat er 1.000 exemplaren van drukken voor € 2.500,00 en de ontwerpkosten bedragen in totaal € 2.500,00. De kostprijs per boek is dan € 5,00 voor de eerste druk. Voor elke volgende druk is dat minder, omdat je dan geen ontwerpkosten meer maakt. Aan elk verkocht boek zal je dus ongeveer € 13,30 overhouden. 

Je investering terugverdienen

Om je eerste investering van € 5.000,00 terug te verdienen, moet je dus minimaal 274 boeken verkopen. Maar als je ze allemaal verkoopt, zal dat € 13.300,00 opleveren. Je zal altijd wat boeken moeten afschrijven en je wilt er een aantal voor promotie gebruiken, dus laten we het houden op € 13.000,00. Dat is bijna drie keer het bedrag dat je geïnvesteerd hebt.

Ja, het risico dat je de investering niet terugverdient is aanwezig. Maar wat nu als je eerst precies in kaart brengt wat je boek jouw klanten zou kunnen bieden? Zodat je weet dat zij er enorm mee geholpen zijn? Dan zou je dankzij je boek heel veel potentiële, nieuwe klanten kunnen bereiken. Want een boek geeft je niet alleen een expertstatus, maar zorgt er ook voor dat je ontdekt hoeveel je wel niet te vertellen hebt. Al die ideeën kun je gebruiken om je boek, maar ook je bedrijf te promoten.

Laten we een nieuw sommetje maken. Stel dat je boek je vier nieuwe klanten oplevert, en dat je voor elk van hen één opdracht doet die € 3.250,00 opbrengt. Dan heb je de investering al terugverdiend, zelfs als je je boeken gratis hebt weggegeven. En zelfs als maar één van hen een terugkerende klant wordt, is de winst nog hoger. Want de customer value van deze klant, alle winst die hij in totaal opbrengt, heb je dan te danken aan de verkoop van je boek.

Nu is dit maar een scenario en een simpel sommetje, waarbij ik kosten voor promotie, verzending en verpakking, en de boekhandelskorting (wanneer je via wederverkopers en boekhandels verkoopt) even buiten beschouwing laat. Wat ik ermee wil laten zien, is dat een boek je veel meer kan brengen dan alleen de winst van de verkoop.

Als een uitgever investeert, verdient je uitgever aan je boek

Wat nou als je dit boek via een uitgever zou uitgeven? Dan zou je die investering toch helemaal niet hoeven doen? Je krijgt dan royalty’s uitbetaald, een percentage van de winst per verkocht boek. Alleen bedragen die bij de meeste uitgevers niet meer dan 10%. Bij een oplage van 1.000 boeken zou je dan niet meer dan € 1.300,00 verdienen…

Ja, ook in dat geval kun je je boek gebruiken om nieuwe klanten te krijgen. Alleen wordt het nu een boek dat in de lijn van de uitgever past, in plaats van bij jou en bij jouw ideale lezers en klanten. De uitgever heeft misschien een groot netwerk en zal ervoor zorgen dat je boek in de stenen boekhandels komt, en hij heeft het budget om flink met hagel te schieten. Maar alleen jij weet precies wie je lezer is.

Alleen als je boek helemaal van jou is, bereik je jouw ideale klant

Als je je lezer kent, bijvoorbeeld omdat jij zelf in zijn schoenen hebt gestaan, weet je precies wat hij zoekt en hoe je zijn dromen kunt waarmaken. Dan kun je met veel minder geld en moeite, veel meer bereiken. En heb je helemaal geen budget om 1.000 boeken te laten drukken? Dan zijn er altijd manieren om je boek alsnog te realiseren.

Bijvoorbeeld door een samenwerking of barterdeal aan te gaan met een ontwerper, of door je boek via POD (print on demand) in een kleine oplage of per stuk te laten drukken. Je investering is dan kleiner en daarmee ook je winst, maar je boek is wel helemaal van jou en past precies bij jouw klanten, en zal dus óók een bestseller kunnen worden.

Meer over dit onderwerp

Liever goed bedacht dan slecht gejat! Een copy cat is voor een ontwerper misschien wel de grootste nachtmerrie die er is. Je legt je ziel en zaligheid in je werk en iemand anders gaat er zomaar mee aan de haal. Zo kwam ik ongeveer een jaar geleden online een nieuw boek tegen, waarvan ik ...
Een boek is net marketing Als je zelf een boek gaat uitgeven, moet je nadenken over marketing. Daarmee begin je niet wanneer je boek al verschenen is, maar tijdens het schrijven, of als je slim bent al ervoor. Wanneer je bezig bent je boekconcept te ontwikkelen. Want marketin...
Een passie voor boeken maken Vanmorgen keek ik naar de boekenkast en zag de rij boeken die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. Er bleken er 25 te staan en afgelopen maand kreeg ik nog eens 10 verse exemplaren van de drukker en van klanten binnen. Wauw! Af en toe denk ik n...

Pin It on Pinterest