Ga je je boek zelf uitgeven, dan komt er vroeg of laat een moment waarop je je angstig afvraagt of je wel gaat verdienen aan je boek. Lukt het je wel om genoeg exemplaren te verkopen? En wat is eigenlijk genoeg? De halve oplage? De hele? Of tien oplagen? Of heeft het misschien niets met het aantal verkochte boeken te maken, maar met iets heel anders?

Wanneer is je boek een succes?

Aan wie je dit ook vraagt, de meeste mensen zullen antwoorden dat er dan duizenden of tienduizenden exemplaren van verkocht moeten zijn. Op zich ook helemaal geen gekke gedachte natuurlijk. Dat is gewoon hoe we hier meestal over denken.

Maar als jij een boek voor je bedrijf uitgeeft, wil ik je uitdagen om er op een heel andere manier naar te gaan kijken. Om te beginnen bepaal jij zelf wanneer je boek een succes is. Dat is het als je jouw doelstellingen ermee behaalt. In jouw geval zijn die als het goed is veel breder dan alleen het verkopen van je boek zelf. Want jouw boek is geen losstaand product, maar een onderdeel van je bedrijf. Sterker nog, het kan zelfs de basis vormen van je marketing.

Dus vraag jezelf af, waarom wil jij dat je lezers je boek lezen? Nee, ik vraag niet waarom wil je dat lezers je boek kopen. Waarom wil je dat ze het lezen? 

Je boek is een marketingtool

Natuurlijk wil je zo veel mogelijk exemplaren verkopen om te kunnen verdienen aan je boek. Maar aan wie? Wat leveren lezers je op? Als je duizend boeken verkoopt aan anonieme lezers die het in een online boekwinkel besteld hebben, is dat natuurlijk fantastisch. Maar wat nou als je maar tien boeken zelf verkoopt, maar die wel zorgen voor vijf klanten die ieder minstens een maandsalaris aan werk opleveren? Wanneer is je boek dan het meest succesvol?

Nu hoor ik je denken, waarom zouden die tien boeken voor vijf goed betalende klanten zorgen? Ik wil ook helemaal niet beweren dat dat vanzelf gaat. Waar ik je toe wil aanmoedigen, is om op een andere manier te leren kijken. Natuurlijk, een top tien positie is geweldig! Maar als je een boek uitgeeft voor je bedrijf, moet het verkopen van grote aantallen van je boek geen doel op zich zijn. Je boek is dan een tool om jezelf en je dienst te verkopen.

Want dat lezers interesse hebben in jouw aanbod staat vast. Anders hadden ze je boek niet gekocht. Nu ze het gelezen hebben, hebben ze je bovendien leren kennen. Ze hebben een beeld gekregen van hoe je werkt en wat je ideeën zijn, en hebben de weerspiegeling van jouw persoonlijkheid gezien in je verhaal. Ze zijn je misschien zelfs superleuk gaan vinden, en daardoor is de drempel veel lager om je te benaderen dan wanneer ze alleen op je site terecht waren gekomen.

Je boek als afspiegeling van je bedrijf

Wil je dat je boek een afspiegeling is van je bedrijf, dan zijn er wel een paar voorwaarden waar je aan moet voldoen. De belangrijkste is dat je persoonlijkheid wordt weerspiegeld in je boek. Schrijf zoals je praat. Probeer niet te interessant te doen en er een wollig verhaal van te maken. Om jou te leren kennen, moeten je lezers de kans krijgen om jou daadwerkelijk te horen ‘vertellen’, ook al is dat vanaf papier.

Daarnaast moet de uitstraling van je boek professioneel zijn, ook aan de buitenkant. Bij veel zelf uitgegeven boeken is dat niet zo, en dat is de reden dat die niet de beste reputatie hebben. Daarvoor heb je de juiste tools en de juiste mensen nodig. Een goede fotograaf, een ontwerper die ervaring heeft met het maken van boeken, en een redacteur die ervoor zorgt dat de tekst van je boek klopt. Ook die op het omslag, want dat is het eerste wat lezers zien. Het is het visitekaartje van je boek, dus ook van jou. Een eerste indruk kan je maar één keer maken.

Promoot je je boek, dan promoot je je bedrijf

En andersom. Hou daarom steeds je zakelijke doelstellingen in gedachten. Jij bent ondernemer, dus als het goed is ben je al bezig met de marketing voor je bedrijf. Neem je boek daarin op zodat het er onderdeel van is, in plaats van het als een apart aanbod te zien dat een eigen, nieuwe aanpak nodig heeft.

Zou je een website laten maken door ‘iemand die dat wel eens eerder gedaan heeft’ of door een professional? Je voelt hem al, hetzelfde geldt voor je boek. Jij bent professioneel en wilt de beste zijn, dus ook je boek moet met de beste kunnen wedijveren. Lukt dat? Dan ben je klaar voor de start en kan het echte werk gaan beginnen.

De promotie van je boek is geen sprint maar een marathon

Vergeet dat spookbeeld van die stoffige dozen boeken die al vijf jaar op je zolder staan te wachten! Wie zegt dat je boek in een paar weken uitverkocht moet zijn? Natuurlijk, ons ego, maar dat zegt wel meer. We willen allemaal een bestseller via de traditionele weg, door in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk exemplaren te verkopen. Want dat is succes dat voor iedereen zichtbaar is, en we willen allemaal dat de buitenwereld ziet dat we goed bezig zijn.

Maak dus een plan voor de langere termijn, niet alleen voor de lancering van je boek. En doe het helemaal op je eigen manier. Ga jij naar rechts en zegt iedereen dat je naar links moet? Zet oogkleppen op en hou altijd je eigen doel voor ogen. Natuurlijk kan je experimenteren en testen of een andere aanpak voor jou kan werken. Maar blijkt dat niet het geval? Durf er dan gewoon mee te stoppen en andere richting te proberen.

Maak een actielijst, en werk hem af. Sommige dingen moeten voor de lancering van je boek zijn gedaan, maar andere kunnen rustig een paar maanden of zelfs jaren wachten. Je hebt alle tijd, want je boek loopt niet weg. Het is jouw nieuwe tool om je bedrijf een boost te geven, voor bestaande klanten én om nieuwe leads te genereren.

Je doelstellingen zijn het uitgangspunt

Ga voordat je verder gaat even terug naar het begin. Waar sta je met je bedrijf en waar wil je naartoe? Wat zijn je doelstellingen en hoe past jouw boek in dit plaatje? Als het goed is, is de doelgroep van je boek dezelfde als die van je bedrijf. Misschien heb je hem voor je boek wel aangescherpt en ben je van plan verschillende boeken voor verschillende segmenten van je doelgroep te schrijven. Of vormt je boek zelfs de start van een nieuw onderneming.

Terwijl je je boekconcept uitwerkt en aan het schrijven bent, zal je merken dat je tegen vragen aanloopt over je bedrijf. Dat is dan ook een mooi moment om meteen kritisch naar je huidige marketingplan te kijken, of om een heel nieuw plan te maken. Want marketing is niet iets waar je mee begint op het moment dat je iets te verkopen hebt, maar een proces waar je als het goed is altijd mee bezig bent. Ook wanneer het om een boek gaat.

Door de promotie van je boek hier volledig in op te nemen, maak je het jezelf makkelijker en wordt het veel minder moeilijk om je boek te verkopen. Je doelgroep heb je per slot van rekening al voor ogen. Het enige wat je nog hoeft te doen is zorgen dat zij het willen hebben.

Meer over dit onderwerp:
Een boek is net marketing
Wanneer is je boek een bestseller?
Je eigen boek uitgeven: van durven naar doen

Leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen! Op deze plek deel ik inspiratie en schrijf ik over schrijven, ontwerpen en zelf uitgeven. Sinds 2007 werk ik als grafisch ontwerper en maak ik boeken voor klanten, en vijf jaar later gaf ik mijn eerste eigen boek uit. Inmiddels heb ik drie titels op mijn naam staan, waarvan van twee alweer de derde druk verschenen is, en ben ik bezig met de vierde: Van passie naar boek – Een stappenplan om zelf je eigen boek te maken en uit te geven.

Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat, of mijn blog deelt! Ben je bezig met een boek en zoek je een ontwerper? Kijk dan eens wat ik voor je zou kunnen betekenen, of stuur me een berichtje

Gratis e-book: Je eigen boek schrijven

 
Smaakt het naar meer en wil je meteen beginnen aan je eigen boek? Een goed boekconcept is dan onmisbaar. Dit gratis e-book helpt je om die te maken.

Pin It on Pinterest