Home » Uitgeven » Wanneer is een boek een bestseller?

Wanneer is een boek een bestseller?

door | 27 december 2021

uten lezen

Wanneer is een boek een bestseller?

Hoeveel boeken moet je verkopen voor een bestseller? Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden, en er gelden andere getallen voor romans dan voor zakelijke boeken. Een fictieboek wordt vaak pas een bestseller genoemd als er 100.000 exemplaren zijn verkocht, hoewel soms ook 10.000 of 25.000 wordt gezegd.

Voor zakelijke boeken gelden andere aantallen. Zo vertelde Monique Bransen van uitgeverij Haystack ons in het interview dat we met haar hielden voor Het Bestsellerboek dat zij een managementboek een bestseller vinden als er binnen en paar maanden 1.000 exemplaren van zijn verkocht.

Dat aantal wordt ook aangehouden door Managementboek. Zijn er daar 1.000 stuks of meer verkocht, dan krijgt een boek het predicaat bestseller.

Er zijn ook heel veel boeken die nooit de ranglijsten halen en ook qua verkoopaantallen geen bestseller zijn, maar die de auteur toch veel opleveren. Meer klanten of sprekersklussen bijvoorbeeld, want een goed boek draagt bij aan je autoriteit.

Wanneer jouw zakelijke boek een bestseller is bepaal je uiteindelijk helemaal zelf. Zorgt het ervoor dat je jouw doelstellingen behaalt? Dan is jouw boek een succes.

Je boek zelf uitgeven of via een uitgever?

Als je een boek schrijft, moet je beslissen of je op zoek gaat naar een uitgever die je boek wil uitgeven of dat je je boek in eigen beheer uitgeeft.

Lukt het je om een uitgever voor je boek te vinden? Dan bereik je helemaal vanzelf een groot aantal lezers. Je hoeft alleen je manuscript in te leveren en de uitgever doet de rest.

Jij kunt achteroverleunen en gaan cashen. Toch?

Dat is het beeld dat veel mensen hebben.

Je boek in eigen beheer uitgeven daarentegen, is ploeteren en onbetaalbaar. Het lukt je nooit om van een zelf uitgegeven boek een bestseller te maken en waarschijnlijk blijf je met je hele voorraad zitten.

Op die paar boeken na dan, die je moeder heeft gekocht om je te steunen, omdat ze je grootste fan is. Verder is er geen mens geïnteresseerd.

Dat is waar we bang voor zijn.

Maar klopt dat plaatje eigenlijk wel? Wanneer is je boek eigenlijk een bestseller? En is het echt zo moeilijk om je boek in eigen beheer uit te geven?

Bijna 12 jaar geleden, toen ik begon met mijn eerste boek, het Babyboek voor Prematuren, dacht ik van wel. Ik ging ermee aan de slag met het idee dat ik er misschien een paar kon laten drukken. Misschien 20, heel misschien 40… Zodat het er in elk geval was. Meer verwachtte ik niet.

Toen ik mijn plan online deelde met mijn doelgroep merkte ik al snel dat er veel meer belangstelling voor was dan ik dacht. Daarom besloot ik een volledige oplage te laten drukken.

Inmiddels is meer dan de helft van de vierde druk verkocht, en het bleek helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als ik had verwacht.

Wanneer is je boek een succes?

Of je boek een succes wordt, hangt af van het doel van je boek. Wil je dat zo veel mogelijk mensen je boek kopen, of wil je dat mensen je boek daadwerkelijk lezen zodat het je nieuwe klanten brengt?

Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen.

Hoe schrijf je een bestseller: kies je doelgroep en maak die zo klein en rendabel mogelijk

Door voor een heel kleine, specifieke doelgroep te schrijven, vergroot je de kans dat je boek een bestseller wordt. De belangrijkste, eerste stap is dan ook: beslissen voor wie je een boek gaat schrijven.

Kijk ook eens naar de boeken die al over jouw onderwerp zijn geschreven. Dat is eng, want als het er al is hoef ik het niet meer te schrijven, toch?

Toch is dit een goede manier om erachter te komen of er een markt is voor jouw onderwerp.

Weet je wie je doelgroep is, dan ga je het nog specifieker maken. Zo specifiek als je maar kunt. Omschrijf je lezer niet alleen, maar formuleer welke dromen, wensen en doelen hij heeft.

Net zo lang tot je precies weet voor wie je aan het schrijven bent. Zodat je lezers het gevoel krijgen dat je dit boek speciaal voor hen geschreven hebt. Dat maakt niet alleen het schrijven een stuk makkelijker en leuker, maar is ook al deel van het verkoopproces van je boek, van je marketing.

Spreek je doelgroep gericht aan

Als je namelijk probeert iedereen aan te spreken, luistert er niemand naar je. Bepaal dus wie je doelgroep is en bepaal vervolgens wanneer je boek rendabel is voor jou.

Wat wil je dat je boek je oplevert? Hoeveel boeken wil je verkopen en hoeveel nieuwe klanten wil je erdoor krijgen?

Kies de kleinste rendabele markt en help je lezers zo goed als je kan. Formuleer wat voor unieks jij te bieden hebt en richt je daar met al je energie op.

Een succesvol boek levert meer op dan alleen de opbrengst van de verkoop

Een eigen boek kan je know-like-trust-factor een enorme boost geven. Lezers leren je kennen, gaan je vertrouwen en vinden je leuk.

Als je je eigen boek uitgeeft, heb je volledig de vrije hand in het hele proces. Je boek wordt dan precies zoals jij wil, een afspiegeling van jou en je bedrijf.

Vinden mensen je boek leuk, dan vinden ze jou leuk, en hebben ze meer hulp nodig, dan weten ze je te vinden. De opbrengst van je boek is dan ook veel groter dan alleen de opbrengst van de verkoop.

Reken maar eens mee. Stel dat je een boek gaat uitgeven met een verkoopprijs van € 22,50, waarvan je € 1,86 btw af moet dragen. Je laat er 1.000 exemplaren van drukken voor € 3.000,00 en de redactie- en ontwerpkosten bedragen in totaal € 4.200,00.

De kostprijs per boek is dan € 7,20 voor de eerste druk. (Voor elke volgende druk is dat minder, omdat je dan geen ontwerpkosten meer betaalt.) Aan elk verkocht boek van de eerste druk zal je dus ongeveer € 13,00 overhouden.

Hoe verdien je de productiekosten van je boek terug?

Om je eerste investering van € 7.500,00 terug te verdienen, moet je in dit geval minimaal de helft van je boeken verkopen, en als je ze allemaal verkoopt, levert dat € 13.000,00 op. Bijna drie keer het bedrag dat je geïnvesteerd hebt.

Maar als je eerst heel precies in kaart brengt wat je boek jouw klanten zou kunnen bieden, zodat je weet dat zij er enorm mee geholpen zijn, dan kan je via je boek heel veel potentiële, nieuwe klanten bereiken.

Laten we dus een nieuw sommetje maken. Want als je dankzij je boek, ik zeg maar wat, € 2.500 per lezer verdient omdat die lezer klant wordt en een duurder product bij je afneemt, dan hoef je maar zo’n 5 boeken te verkopen om de investering terug te verdienen. Zelfs als je je boek gratis zou weggegeven!

En als maar één van hen een terugkerende klant wordt, is de winst nog groter. Want de customer value van deze klant, alle winst die hij in totaal opbrengt, heb je dan te danken aan de verkoop van je boek.

Als een uitgever investeert, verdient vooral de uitgever aan je boek

Wat nou als je dit boek via een uitgever had uitgegeven? Dan had je die investering toch helemaal niet hoeven doen? Je krijgt dan royalty’s uitbetaald, een percentage van de winst per verkocht boek.

Alleen bedragen die bij de meeste uitgevers niet meer dan 10%. Bij een oplage van 1.000 boeken zou je dan dus niet meer dan € 1.300,00 aan je boek hebben verdiend…

Ja, ook als je je boek via een uitgever uitgeeft kan je het gebruiken om nieuwe klanten te krijgen. Alleen wordt het dan wel een boek dat bij de uitgever past, in plaats van bij jou en bij jouw ideale lezers en klanten.

Bovendien investeert een uitgever alleen tijd en promotiekosten in boeken waarvan hij verwacht dat er heel veel verkocht zullen worden. Meestal boeken van auteurs die al heel bekend en populair zijn.

Vergis je dus niet, uiteindelijk bespaar je door met een uitgever te werken alleen op de productiekosten van je boek. De promotie doe je  alsnog zelf, en de kans dat je met je boek jouw potentiële klanten aanspreekt is minimaal.

Heb je echt geen budget om 1.000 boeken te laten drukken? Kijk dan liever naar andere manieren om je boek alsnog te realiseren. Bijvoorbeeld door je boek via POD (print on demand) in een kleine oplage of per stuk te laten drukken.

Je investering is dan kleiner en daarmee ook je winst, maar je boek is wel helemaal van jou en past precies bij jouw klanten, en kan zo dus óók prima een bestseller worden!

Alleen als je boek helemaal van jou is, bereik je jouw ideale klant en wordt je boek een bestseller

Alleen als je je lezers door en door kent, bijvoorbeeld doordat je zelf ooit in hun schoenen hebt gestaan, of al jaren met ze werkt, weet je precies wat zij zoeken en hoe je hun dromen waar kunt maken.

Investeren? Ja. Maar dan bereik je met veel minder moeite, vele malen veel meer!

Het Bestsellerboek

Meer lezen?

In Het Bestsellerboek vind je alle tips en tricks die je nodig hebt om een succes te maken van je boek.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is mede-auteur van Het Bestsellerboek en auteur van (o.a.) Van passie naar boek. Ze is marketeer, grafisch ontwerper, schrijfcoach, redacteur.

In 2012 gaf zij haar eerste boek in eigen beheer uit. Sindsdien volgden er nog vier, en ze hielp vanuit haar bedrijf Tangram Studio al vele ondernemers om ook een boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Een boek heeft iets magisch en is een fantastische marketingtool. Het geeft je autoriteit op je vakgebied, opent nieuwe deuren en zorgt ervoor dat je jezelf en je bedrijf kunt promoten op plekken waar je anders niet terecht was gekomen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.